כאבי גב תחתון

 הקדמה
 אנטומיה של הגב התחתון
     חוליות מותניות
     דיסק
     חוט השדרה והעצבים
     מפרקים
     רצועות
     שרירים
סיבות לכאבי גב
התקף חריף של כאבי גב
טיפולים בכאבי גב - סקירה
הטיפול בכאבי גב אצלי בקליניקה


 

הקדמה

אם אתה סובל מכאבי גב תחתון – אתה לא לבד...
ההערכה היא ש 80% מהמין האנושי חווים כאבי גב תחתון במהלך חייהם.
50% מתוך האוכלוסייה העובדת  מדווחים על  כאב גב תחתון מדי שנה.
2% מאוכלוסיית ארצות הברית  בזמן שאתה קורא מאמר זה הינם מושבתים זמנית או באופן כרוני עקב כאבי גב.
הכאב עצמו יכול להיות קשה וממושך ועד קל וקצר.
74% מהאנשים יחזרו לעבודה לאחר 4 שבועות, ויותר מ 90% לאחר 3 חודשים או פחות.
זו הסיבה שהרבה מטפלים מתייחסים לכאב גב כמו לשפעת – הוא מגיע, אתה חווה אותו, ואם הזמן הוא חולף.
במילים אחרות – יש סיכוי גבוה שתסבול מכאב גב תחתון, סביר שתחלים ממנו תוך חודש עד 3 חודשים, ויש גם סיכוי רב שתסבול ממנו שוב. 

החדשות הטובות הן שמחקרים רפואיים מראים שאפשר  להוריד את הסיכוי לחזרת ההתקף או להפחתת עוצמתו  על ידי ביצוע תרגילים מתאימים. (אבל בכדי שזה יקרה, כמו שאני תמיד אומרת וחוזרת ואומרת למטופלי – צריך באמת לעשות את התרגילים).
כדי להבין את הסיבות לכאבי גב תחתון אסביר תחילה את המבנה האנטומי של הגב.


אנטומיה של הגב התחתון

הגב התחתון הינו פלא הנדסי יוצא דופן.  
עמוד השדרה כולו כולל 24 חוליות. אנו מחלקים אותן ל 3 קבוצות – חוליות הצוואר, חוליות החזה וחוליות המותן, שהן הגב התחתון.
הגב התחתון מורכב מ 5 חוליות מותניות, דיסקים וסחוס רך, שרירים, מפרקים, רצועות ורקמת עצב.


החוליות המותניות

חמש חוליות גליליות, המחוברות זו מעל זו, ומחברות את החלק העליון של עמוד השדרה אל האגן.
באנגלית הן נקראות חוליות לומבריות, ולכן לרוב מסומנות באות L. העליונה היא L1, והתחתונה ביותר L5, המתחברת אל האגן לחוליה הנקראת S1.
  
רוב הסובלים מכאבי גב מכירים את המפרק בין שתי החוליות L5    ו-S1   הנקרא בשם המפתיע L5-S1.
הסיבה היא שרוב הבעיות בגב התחתון קורות במפרק זה, אם כי גם L5-L4  נוטה לייצר כאבים.


דיסק

בין חוליה לחוליה נמצא דיסק – מעין סופגניה מלאה בריבה. החלק החיצוני הינו טבעת נוקשה, הנקראת אנולוס  פיברוזוס, והחלק הפנימי שהינו נוזלי נקרא נוקלאוס פולפוזוס. 
דיסק בריא מספק גובה לעמוד השדרה, בולם זעזועים, ומפזר עומסים בכל הכיוונים.

 


חוט השדרה והעצבים

חוט השדרה באזור המותני מורכב מעצבים היוצאים מהמח לכיוון הרגליים. אלו למעשה "חוטי החשמל" המעבירים פולסים מהמח לגוף, ומהגוף אל המח.
אני נתקלת בהרבה מטופלים המתבלבלים בין עמוד השדרה לחוט השדרה. על מנת להבהיר  – עמוד השדרה הן החוליות עצמן, כלומר המבנה עצמו, ואילו חוט השדרה הינו התוכן שעובר בתוך המבנה.
מטרת עמוד השדרה הינה להגן על חוט השדרה, שכן בלעדיו המוח לא יוכל להפעיל את הגוף.


מפרקים קטנים

בין החוליות ישנם מפרקים קטנים המחברים חוליה לחוליה. הם מאפשרים תנועה, ומספקים יציבות לעמוד השדרה.

הרצועות (ליגמנטים).

הרצועות הן מבנים לא אלסטיים, המחברים עצמות זו לזו.
ישנן הרבה רצועות המחזקות את עמוד השדרה. ישנה רצועה גדולה המחזקת את החוליות מלפנים.
ישנה רצועה גדולה המחברת את החוליות מאחור, וישנן רצועות קטנות יותר שמחברות בין חוליה לחוליה.

שרירים

ישנם מעל 140 שרירים העובדים יחדיו כדי להניע ולייצב את עמוד השדרה.
אלו שרירי הבטן, זוקפי הגב, השרירים הצדדיים ושרירי הירך.
שרירי הבטן -  מספקים תמיכה קידמית, שומרים על יציבה נכונה, מחזיקים את אברי הבטן במקומם, ופועלים יחד למעין "חגורת בטן" טבעית. 
זוקפי הגב - עוברים במעלה ובמורד הגב, ועוזרים לשמור על יציבה זקופה, ומסייעים להזדקף בחזרה לאחר כיפוף קדימה.
שיכבה עמוקה יותר של שרירי גב מסייעת בתנועה סיבובית, וכיפוף לצדדים.
שרירי הירך –מניעים את האגן והירך. אלו שרירי ההרמה העיקריים שלנו.
למעשה, כשאנו מתכופפים לגעת בבהונות, 67% מהכיפוף מגיע מהירך, בשליטתם של שרירי הירך.
השרירים הצדדים (קואדרטוס לומברום, לטיסימוס דורסי), גם הם מייצבים ומניעים את עמוד השדרה.

 

סיבות לכאבי גב

לרופאים יש דעות שונות לגבי הסיבות לכאבי גב, ואין סיבה אחת המתאימה לכולם.
לפעמים הכאב נגרם עקב חבלה – כמו נפילה. נתקלתי במטופלים שסבלו מכאבי גב עקב נפילות מסולם, ממשאית, גג , נפילה במדרגות, ולפעמים אפילו מעידה פשוטה שגרמה לתנועה לא טובה בגב, ולנזק.
אנשים רבים סובלים מכאבי גב לאחר תאונות דרכים, אפילו קלות יחסית.
הרבה נזקים נגרמים בזמן הרמת משא כבד, ביחוד אם מתכופפים בכדי להרים אותו. כידוע, כיפוף עם רגליים ישרות הוא גרוע במיוחד, וגורם לעומס עצום על הגב.
לפעמים אנחנו מגבירים את הפעילות הרגילה שלנו עקב מעבר דירה או עבודות (פרך?...) של פסח, ואז מתפתחים כאבים למרות  שלא נגרמה חבלה ישירה – אלא בגלל המאמץ המתמשך.
לפעמים הבעיה היא שאנחנו עושים תנועה חוזרת שיש בה עומס על הגב התחתון ונשארים בתנועה זו זמן רב, עד שבמשך הזמן נוצר נזק. הדוגמא הקלאסית לפגיעה מסוג זה היא הישיבה. ישיבה על כסא איננה טבעית, והיא מפעילה לחץ רב על עמוד השדרה. אנשים העובדים שעות בישיבה – כמו אנשי מחשבים, נהגים וסטודנטים – מפתחים כאבי גב במשך הזמן.
לעיתים לחץ נפשי ועייפות יכולים גם הם לגרום לכאבי גב.
הנזק הנגרם לגב יכול לפגוע בכל אחת מהרקמות שהזכרנו באנטומיה של הגב.
"המפורסם" ביותר הוא הדיסק הבין חוליתי. יתכן ניוון שלו עקב עומס, חבלה או הזדקנות של הגוף.
לעיתים הוא בולט או אפילו פורץ.
אך גם השרירים ,הרצועות, המפרקים הקטנים ורקמות החיבור הם אלו שנפגעים.
בנוסף ישנם פגמים מולדים, חוסר גמישות, חולשת שרירים וירידה בקואורדינציה של שרירי הגב, שיכולים לגרום לכאבים.
ישנם מקרים נדירים שבהם הכאב יכול לנבוע מזיהום, גידול, בעיות הורמונאליות, שברים בעצמות, מחלות סיסטמיות. בעיות אלו דורשות התערבות רפואית רצינית, אך לא ידונו במאמר זה.

 

התקף חריף של כאבי גב (כאב גב אקוטי)

כאב חריף (אקוטי) מוגדר כאי סבילות עקב כאב גב תחתון או הקרנה לרגל הקשורה לגב, שאורכה פחות מ 3 חודשים. או – במילים אחרות – התקף חריף הוא כאב חזק מאד, משבית. היכולת לתפקד בימים אלו נמוכה מאד. לרוב כאב זה חולף לאחר חודש.
לעיתים הוא חולף לחלוטין, ולפעמים נשאר כאב  (לרוב חלש יותר מזה של ההתקף החריף).
כאב שאינו חולף לאחר 3 חודשים נקרא -כאב כרוני.


מאד חשוב להבין, שזה כמעט בלתי אפשרי לדעת איזו רקמה היא זו שגורמת לכאב.
למרות הסבל הרב ולמרות שהבעיה נפוצה מאד, עדיין קשה מאד לאבחן את המקור לכאב.
יתכן שאלו שרירים, רצועות, דיסקים, גידים, מפרקים ורקמות חיבור אחרות.
כל אלו יכולים לגרום לכאב דומה, אשר לרוב מתבטא ככאב בצד אחד או בשני צידי עמוד השדרה.
הכאב יכול להקרין לישבן או לירך.
לרוב יתלווה לכאב כיווץ של שרירי הגב.
אני נתקלת בהרבה מטופלים שמרגישים מתוסכלים מכך שאינם יודעים בדיוק מהו מקור הכאב.
יותר מכך – מחקרים רפואיים מראים שצילומי רנטגן יראו את מקור הכאב רק במקרים נדירים – של חבלה חמורה, ולכן כמעט ואינם תורמים להבנת מקור הכאב.
MRI גם הוא אינו יעיל להחליט על מקור הכאב. למשל 2 מכל 3 אנשים שיעברו בדיקת MRI יראו שינויים בדיסק, למרות שאינם סובלים מכאבי גב.
1 מתוך 3 אנשים יראה בלט דיסק  גם אם אין לו כלל כאבים.
לכן מומחים ברפואה  קוראים לפעמים לכאבי גב תחתון "כאב בחיפוש אחר פתולוגיה".
הכוונה היא שהבדיקות הרפואיות יהיו שליליות או יראו ממצאים שונים שאינם קשורים לכאב.

 

טיפולים בכאבי גב - סקירה

איך אפשר לטפל במישהו אם איננו יודעים מה בדיוק לא בסדר אצלו?
מבחינת טיפול חשוב לציין שאין צורך לדעת בדיוק מאין נגרם הכאב.
אנחנו כן יודעים שהכאב נגרם מנזק לרקמה רכה.
המטרה אם כן, הינה לעודד ריפוי של הרקמה הפגועה, דבר שיעלים את הכאב.
הטיפול יכלול:
שמירה על הרקמה הפגועה מנזק נוסף. יש לתת מנוחה לאזור הפגוע ולהימנע מהתנועה שמעוררת את הכאב.
ישנן טכניקות להורדת כאב, כמו טכניקות מסוימות של פיזיותרפיה, עיסוי עדין לשחרור השרירים והזרמת דם לאזור, דיקור סיני להורדת כאב ושיפור הסירקולציה.
כשאני מטפלת בכאב גב אני משלבת מספר שיטות על מנת להגיע להקלה מהירה ומרבית.
מנוחה במיטה מומלצת רק בין 1-3 ימים בלבד. תקופות מנוחה במיטה ארוכות יותר הוכחו לא יעילות ואף מזיקות.
יתכן שהרופא ירשום תרופות להורדת כאב.  מחקרים טוענים שבשלב הכאב האקוטי רק תרופות ודיקור סיני הוכחו כיעילים להורדת רמת הכאב. לכן בזמן טיפול בכאב אקוטי אני נותנת דגש לטיפול בדיקור, ופחות לטכניקות מגע. 
לעומת זאת בכאב הכרוני יש חשיבות גבוהה לטכניקות פיזיותרפיה ושיאצו.
הרבה פעמים מטופלים שואלים האם כדאי לשים חגורות גב. ובכן,  למרות שיש מעט הוכחות מדעיות ליעילותם, ידוע על הרבה אנשים הנעזרים בחגורות אלו ומדווחים שזה מקל על כאביהם, והשימוש בחגורות גב הוא נפוץ.
לרוב משתמשים בחגורה רחבה העוטפת ומהדקת את הגב והבטן.
בכל מקרה,שימוש ממושך אינו מומלץ משום שהוא מביא להחלשת שרירי הבטן. יחד עם זאת, שמוש מוגבל למספר ימים בזמן הכאב האקוטי לא יכול להזיק.
לאחר הטיפול הראשוני להורדת עוצמת הכאב יש להתחיל בהגדלת סירקולצית הדם לאזור ותנועתיות.
זה יביא לאזור הפגוע חומרי בנין כמן חלבונים, ותאים הבונים ומתקנים רקמות הנקראים פיברובלסטים, חמצן וכו'
זרימה מוגברת של דם למקום תפנה תוצרי לוואי של תהליך הדלקת וחומרים שנוצרים באזורי כאב.
זרימת הדם המוגברת תמנע החלשות וניוון של הרקמה הפגועה, ורקמות סמוכות לה.
הגברת זרימת הדם למקום תעשה על די המטפל בטכניקות עיסוי שונות, ועל ידי המטופל - הליכה וביצוע תרגילים קלים ולא מכאיבים, למתיחה הגמשה וחיזוק.
לאחר מכן יש לטפל במה שגרם לכאב מלכתחילה – חולשה, יציבה לא נכונה, חוסר גמישות וכדומה.
המשך בסדרת תרגילים לחיזוק, הגמשה, ותיקון יציבה יעזור להורדת העומס מהגב התחתון ויביא להחלמה טובה.
חשוב שאנשים שסבלו מכאבי גב יבינו שהטיפול אינו מסתיים כאשר מסתיים הכאב – חשוב לדאוג  שהשרירים יהיו תמיד חזקים יותר ממה שהיו לפני תחילת כאבי הגב.
שבועות רבים יעברו עד שישתפרו הגמישות והכח. יש להטמיע את התרגול בחיי היום יום.
בנוסף על ביצוע התרגילים שקיבלת מהפיזיותרפיסט רצוי לבצע פעילות אירובית  כמו הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים ועוד.

תמיד שואלים אותי כיצד אפשר למנוע  מכאב הגב לחזור. אני תמיד ממליצה על המשך ביצוע התרגילים. מי שאין לו משמעת עצמית – רצוי שירשם לחוג התעמלות בריאותית כלשהו.

בנוסף רצוי להגיע באופן קבוע לטיפול כמו שיאצו או עיסוי רפואי, כדאי לשמור על משקל גוף תקין, לשמור על יציבה נכונה, ולבצע את הפעילות היומית על פי הכללים כגון ישיבה נכונה והרמה נכונה.

לפעמים בכל זאת הטיפול השמרני אינו עוזר, ואז ישנה האופציה הניתוחית.

ניתוח יבוצע רק אם מתקיימים כמה מהתנאים הבאים:

  • התנאי הראשון הוא שטיפול לא ניתוחי התבצע, ונכשל.  לדוגמא – לא יתבצע טיפול ניתוחי לאדם שתרגילים יכולים לעזור לו, אבל לא מתחשק לו לבצע אותם.

  • התנאי השני הוא שהמנתח מאמין שאכן הניתוח יכול להקל ולהצליח. לדוגמא – אדם שיש לו שינויים קשים רק בגובה אחד בעמוד שדרה, ושאר הממצאים תקינים הוא אדם שיש סיכוי טוב שהניתוח יעזור לו.

  • יש לקחת בחשבון את רמת המתח הנפשי – כאב גב תחתון – כמו בעיות רפואיות רבות אחרות, יכול להיות מוחמר בזמן מתח נפשי. יתכן שאין זה רעיון מטוב לבצע ניתוח לאדם שנמצא במתח רב, כאשר הנסיבות עדיין לא השתנו.

  • המטופל או המטופלת חייבים להיות משוכנעים שהבעיה שלהם חמורה מספיק בכדי לעבור  פרוצדורה פולשנית, אשר אין ערובה לכך שתצליח.

לרוב אין צורך בניתוח, והטיפול השמרני יעיל. חשוב לשתף פעולה ולבצע את הוראת המטפל.
יש לזכור כי מחקרים חדשניים מוכיחים  שאנשים הלוקחים אחריות על הבעיה שלהם מבריאים מהר יותר מאלו המצפים שהרופא הוא זה שיפתור את הבעיה.

 

הטיפול בכאבי גב אצלי בקליניקה

כשמגיע אלי מטופל עם כאב גב  אני מתחילה בד"כ בשיאצו, שהיא טכניקה של עיסוי, המביאה לשחרור בשרירי הגב, לשיפור בזרימת הדם ותנועה חופשייה של אנרגיה בגב התחתון, המשפרת את תחושת הכאב, ומקילה על התנועה.
במהלך השיאצו אני מוסיפה לחיצות ומתיחות להרפיית שרירים מתחום הפיזיותרפיה.
לאחר מכן, בעיקר אם יש כאב חזק, אני מוסיפה דיקור במחטים, המיועד להקלת הכאב.

לרוב לאחר מספר של 4 -6 טיפולים, המטופלים מדווחים על הקלה משמעותית בכאב.
כמו כן אני  מתאימה למטופל תרגילים קלים לביצוע, למי שמעוניין לבצע בבית כדי לשמור על השיפור שהושג בטיפול לאורך זמן רב.

לסיום אני רוצה להמליץ לאנשים הסובלים מכאבי גב  לעשות לשיפור איכות חייהם.
אין צורך להתייחס לכאב הגב כאילו הוא גזירה שיש  להשלים איתה. אפילו אם אובחנה אצלך פריצת דיסק או בלט דיסק, עדיין ניתן לעשות רבות להורדת הכאב, הפחתה משמעותית בכמות התרופות נוגדות הכאב, ושיפור היכולת האישית. 

סובל מכאבי גב? 

למה לך לסבול?  

אני מזמינה אותך לקבוע פגישת ייעוץ לטיפול בכאבי גב בראש העין.

התקשר עכשיו  054-5955809  או צור קשר במייל


                                       המאמר נכתב ע"י

                                                       יעל פרנס.


הבהרה - המידע באתר אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא מוסמך.